Livet efter cancern.

Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Om mig.

Av Maria - 28 december 2011 17:28

Hejsan Och Välkommen Till Min Blogg!

Jag är Maria, Jag är 12 år.

Och jag har Cancer, En tumör i mitt vänstra ben. I denna bloggen ska jag skriva om mitt liv och vad som händer typ. Jag kan börja med att jag är flintis! Jag har inget hår, Jag får ju cellgifter och cellgifterna gör så att man tappar håret. Men den har mer bieffekter, T.ex Att av den gula medecinen (Det finns en röd och en annan oxå) kan man få blåsor i munnen av, och det har jag just nu JAG HAR HAFT DET I TYP 4 VECKOR !!! Fatta att det är jobbigt att äta! Jag liksom smälter maten i munnen, och jag får dricka näringdrycker oxå. Och en viktig sak att veta om mig!!!!! : JAG ÄR JÄTTE STICKRÄDD!!! Helt enkelt jag är super rädd för sprutor! Iaf tillbaks till blåsorna. Jo Blåsorna gör ju ont då, Så innan har jag fått ha en Morfin (nån medecin) pump kopplad till min Venport (Jag kommer till den) för att lindra smärtan, Men nu har jag plockat bort den och får flytande i munnen istället (4 ggr om dan) Och innan har precis slutat med den så hade jag penselin oxå för att inte få feber på Julen nu, För får jag feber så måste jag åka in till sjukhuset och få antibiotika! Jo nu till Venporten för jag gissar på att ni inte vet vad det är.

Innan jag började med behandlingarna så fick jag operera in en Venport typ vid axeln, för att jag ska sticka där istället för man blir stucken ganska många ggr! Men då får man EMLA över i nån timme jag brukar ha 2 timmar. Här kommer en bild på en Venport :

 Inte så stor men ungefär så ser den ut innanför min hud då.

Och då sätter jag EMLA (bedövning) på Venporten ungefär 2 timmar innan jag ska sticka där. Och så känns sticket inte eller man känner ju lite grann men det gör inte ont. Och så stoppar dom in nålen då jag blundar alltid annars får jag panik typ, Haha, Och då sitter det en slang i mig sen då typ, Så tar dom blodprover ur den.


Nästa gång jag har behandling blir det Gul Medecin, Den hatar jag! För då måste dom ta blodprov på mig I FINGRET!!!!  

 


Och jag tycker verkligen om mina klasskompisar! Dom är jätte snälla! Dom skickar teckningar och andra grejer till mig nu :) Jätte snällt ju :)

Angående skolan: Jag har inte varit där så mycket, jag kan ju inte, Ibland är man trött och orkar inte p.g.a detta. Men jag kom på Skolavslutningen och alla blev jätte glada :)

Och juste Jag har ju en tvilling: Erica. www.ericasblogg.bloggplatsen.se

Aja jag orkar tyvärr inte skriva mer nu! Jag kanske inte uppdaterar så mkt men jag ska försöka! Hej dååå! 

Maria.

 


 
 
Ingen bild

Ann-Christin Tjernström

28 december 2011 18:12

Hej Maria!

Jag har läst ditt inlägg - och förstår att du får genomgå en hel del jobbigt just nu!
Hur som helst verkar du vara en glad och positiv tjej - håll fast vid det!!! <3

Jag önskar dig all lycka till med behandlingarna även om de är svåra.

Jag hoppas vi ses här igen!!

Varma kramar!!!<3<3<3

Maria

28 december 2011 18:17

Hej!
Ja en del jobbigt är det!
Och jag är nog en posetiv tjej! ^^
Tack :)
Kram kram!

 
Zizzi

Zizzi

28 december 2011 18:39

Hej Mia! Fin blogg du skapat :) Jag fick rysningar när jag läste allt det där... Man kan inte fatta att det hänt just DIG? =( Måste vara världsjobbigt... Jag hatar också sån där gul medicin (jag har inte tagit det,men det verkar jobbigt...) Vet du när du är frisk förresten? Eller får man veta sånt?...

http://www.cissan.bloggplatsen.se

Maria

28 december 2011 18:42

Hej Zizzi!
Ja det är väldigt konstigt.
Och jobbigt.
Ja om jag håller schemat så tar det ca 6 månader.
Hejdå!

 
Syrran

Syrran

28 december 2011 19:19

Ja du syrran...

http://www.ericasblogg.bloggplatsen.se

Maria

28 december 2011 23:20

Okej...

 
Juliay

Juliay

29 december 2011 21:25

Gud vilket jobbig liv du måste ha haft :S
Men tänk posetivt det finns visa som har det värre :)
Men det värkar som du är en stark tjej när det gäller sprutor :) Själv är jag också jätte rädd men jag har en mamma och pappa som hjälper mig med min rädsla :) Lycka till med din cancer Maria :)
Livet är inte värdelöst bara för att man får/har cancer.
Kram// Juliay

http://www.xxsimsxx.bloggplatsen.se

Maria

30 december 2011 17:16

Inte bara haft, Har. :o
Ja :)
Va bra att din Mamma och Pappa hjälper dig! :D
Tack :)
Nej livet är inte värdelöst :)
Kram!

 
Ingen bild

cornelia

1 januari 2012 21:21

Hejsan!Jag är 12 år gammal.Stackars dig.Jag heter Cornelia.Jag fattar att det verkar jobbigt.Jag har tagit en äcklig medecin någon gång.Medecinens färg var röd som blod.Det känndes som jag drack blod.På min födelsedag såg jag en film.Det handlade om att en tjej hade cancer.Hoppas att du har det bra.Kram Cornelia!

Maria

1 januari 2012 23:07

Hej Cornelia!
Ja det är rätt jobbigt.
har tagit många äckliga Hehe.
Äckligt :o
Okej va den bra?
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 10 mars 2020 17:55

Hejsan, det var ett bra tag sedan. Två år sedan om jag inte minns fel. Mycket har hänt sen sist. Jag har hunnit fylla tjugo år och befinner mig numera i Bolivia med bibelskolan "Testa Mission" med missionskurs. Här har jag befunnit mig sedan i sept...

Av Maria - 17 februari 2018 19:00


Hej,   Eftersom att det var Internationella Barncancerdagen i torsdags, den 15 februari, så valde jag att dela min berättelse, och dessutom samla in pengar till Barncancerfonden. Detta gjorde jag via Facebooks funktion där man kan skapa insamling...

Av Maria - 17 januari 2018 21:33


Hej,   idag besökte jag Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, för förhoppningsvis, sista gången i mitt liv. Jag skulle på ett avslutande samtal, eftersom jag numera är 18 år gammal, där läkaren sammanfattade vilken behandling jag hade fått ...

Av Maria - 9 januari 2018 20:00

Hejsan,   jag tänkte bara berätta för er att jag numera är 18 år sedan oktober, och att jag i november tog körkort! Det är en sån frihetskänsla, att ens föräldrar inte längre behöver köra runt på en, utan att jag kan köra själv. Samma dag som j...

Av Maria - 15 oktober 2017 16:49

Hej,   Jag tänkte bara uppdatera er lite grann som har hänt i mitt liv det senaste året. I början av sommaren så valde jag att klippa av mitt väldigt långa hår, som jag sparat i fem år, och skänka det till perukmakarna i Stockholm. Jag känner a...

Presentation


Hej! Jag heter Maria och är 20 år gammal.
Jag har haft osteosarkom, en tumör (cancer) i mitt knä. Nu har jag en invändig protes, all cancer är borta. Jag var sjuk från oktober 2011 till juli 2012. Här uppdateras inte mycket, men bloggen uppdateras ibland

Fråga mig

45 besvarade frågor

Ung cancer shop

  

Detta armbandet har jag köpt på www.ungcancershop.se köp en du oxå! :)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
December 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Språk

Nedräkning


Ovido - Quiz & Flashcards